Sambut Kelahiran Kembar

Friday, July 10, 2009

Sambut kelahiran kembar


Setiap hari daku datang hospital dengan fresh spirit dan penuh semangat juang untuk belajar. Hari ini aku datang ke Labor Room agak lewat. Dah solat Maghrib baru bertolak dari rumah.

Hari ini tiada beza dengan hari lainnya, sesak dengan ibu-ibu yang menjerit kesakitan menunggu masa untuk melahirkan anak dan sesak dengan doctor-doktor, jururawat, attendant dan cleaner yang tak duduk diam dalam labor room. Orang yang paling sibuk bukan doctor tetapi cleaner kerana perlu membersihkan di ruangan menunggu setiap 10 minit kerana di situlah si ibu tiba-tiba termuntah, air ketuban pecah(amniotic fluid), vagina tiba-tiba berdarah atau pun pelbagai discharge daripada ibu-ibu yang menanti untuk bersalin. Cleaner jugalah yg terpaksa membersihkan setiap Labor room untuk vaginal delivery yang akan dipenuhi darah, amniotic fluid atau pun kencing si ibu, meconium si fetus atau pun ibu yang melahirkan anak dan tahi(combo baik punyaaa). Si cleaner jugalah yang perlu membersihkan bilik Cessarian Operation yang berlumuran darah setelah setiap kali Operation.

Hari ni cleaner pulak yang menjerit. Aku ingat diorang memberontak tak nak buat kerja pulak, rupa-rupanya ada seorang ibu di katil ruangan menunggu yang tak conscious. Sonicaid diletak pada perut si ibu dan FHS (fetal heart sound) bacaannya agak rendah. Anak dalam kandungan dah asphyxia. Aku scan history dengan pantas. Ibunya ada hypertension, patutlah getus hatiku dan aduih! twin la pulak.

Seorang bayi berumur 28 minggu dan akaknya berumur 32 minggu. Kakaknya dalam keadaan Vertical tetapi songsang(kaki ke bawah atau dinamakan breech) manakala adiknya transverse lie(terbaring melintang macam superman). Cessarian! Kataku pada doctor-doktor yang ada.

Seorang Medical Officer pergi sterile tangan dia sementara aku menyiapkan kelengkapan menyambut bayi. Bayi ini berisiko tinggi, maka aku panggil seorang Paediatric untuk standby dalam Operation Theatre itu.

Ketika operation dijalankan, aku hanya sebagai pemerhati kerana tak pernah sambut bayi kembar, dah la tidak cukup bulan. Bahaya!! So aku standby tepi si ibu, memerhatikan bagaimana doctor membelah perut ibu. Dalam history termaktub polyhydramnios yang bermakna air ketubannya sangat banyak. 

So bila air ketuban nk keluar ajer, aku jarakkan sikit ke belakang dan air ketuban memancut keluar ke arah ceiling. Cepat-cepat nurse capai suction apparatus dan suck kesemua air itu. Kaki bayi pertama dah keluar dan dengan pantasnya kepalanya dikeluarkan. Doktor paediatric menyambut bayi pertama dan bergegas untuk resuscitate bayi di radiator. Bayi kedua dikeluarkan kepala dahulu kerana transverse lie, cepat-cepat aku sambut dan terus bawa ke radiator kedua.

Susuk bayi sangat kecil. Terasa buku O&G lebih berat daripada bayi tuh. Kulap cepat-cepat kepala dan badan bayi tersebut untuk mengelakkan hypothermia, kucapai Suction apparatus size 2 mm dan kusedut meconium, fluid dari mulut dan hidung bayi tersebut dengan pantas. Kugosok belakang bayi tersebut dan kutepuk tapak kakinya untuk merangsang respiratory systemnya. Bayi tersedak. Wua wuaa!!!! Nangis pun kau. Aku dah lega. Bayi kalau menangis maknanya bayi itu sihat dan perlu assess Apgar Score nyer. Aku tak assess dulu,dah 5 minit nanti baru aku assess, insyaallah bayi ini takperlu further resuscitation pun.

Aku angkat baby itu kaki ke atas kepala ke bawah, lebih banyak fluid keluar dan kusedut lagi dengan pantas(teknik ini aku belajar dari doktor lelaki, kalau doktor perempuan nampak aku buat macam ni dia jerit dah tapi cara ini berkesan asalkan jangan angkat tinggi sudah dan kepala dan leher bayi masih mencecah lantai)

Kuturunkan kaki bayi dan kugosok belakang. Dia menangis dengan lebih baik dan regular ala ala Jacklyn Victor gituh. Umbilical cord nya aku picit dan dari situ aku dapat teka berapa heart rate nya (easy and reliable). 150 seminit. Well it should be no problem. Aku hanya letak alcohol pada belakang bayi untuk memastikan respiratory system berjalan dengan baik. Jantungnya diperiksa menggunakan stethoscope dan paru-paru turut diperiksa dengan menggunakan alat yang sama.

Dr paediatric suruh take over bayi pertama. Isk bayi pertama tu masih peripheral cyanosis lagi. Desusku dalam hati,"buatla kerja tu sampai habis." Geram hati aku. Kulakukan perkara yang sama seperti bayi kedua tadi. Aku buka Oxygen 40% dan salurkan tiub pada lubang hidungnya. Bayi itu seolah-olah dapat rasa tiub itu dan membawa hidungnya ke tiub dengan lebih dekat. Nak oxygen rupanya. Ni mesti dr paediatric tadi terlupa nk bagi Oxygen. Bayi pertama kembali pink colour dan aku lega. She is stable now. Dua-dua perempuan. 

Kedua-dua bayi ditimbang sekali dengan besi clamp yang masih melekat dekat umbilical cordnya. 1.8 kg =underweight (normal newborn 3 kg). Pastu aku fikir balik, eh mana boleh compare dengan umur normal newborn yang cukup bulan. Twin ini tak cukup bulan. Setelah dikira, kedua-dua mereka preterm-appropriate for gestational age (AGA). Sesiapa yang telah belajar ilmu perubatan kanak-kanak pasti faham dengan istilah yang digunakan ini. Both are completely healthy tetapi masih perlu diletakkan dalam incubator kerana tidak cukup bulan dan risiko lain masih ada. Well I'm happy today.

Twins bring too much excitement to the doctor who receives the baby. Hari ini jantina perempuan lebih banyak daripada jantina lelaki. Secara tuntasnya saya katakan hari ini lebih baik. Nak tahu kenapa? Sebab 200 bayi yang lahir 3 hari sebelum ini semuanya perempuan. Tak ada lelaki langsung. Soon Egypt will be flooded with woman dan lelaki akan ada lebih banyak pilihan. Credit for the boys! Hahahaha

**********PERINGATAN SEPANJANG MASA KETIKA MEMBACA BLOG INI*************

1.Semua nama karakter yang dinyatakan BUKAN NAMA SEBENAR. Saya tidak menggunakan nama sebenar untuk mana-mana karakter dalam blog ini. Sekiranya berasa tidak selesa dengan sebarang karakter atau kebetulan sama nama atau saya cuai menukar nama karakter, sila maklumkan kepada saya.

2.Sebarang prosedur perubatan atau investigations yang TIDAK DINYATAKAN SECARA DETAIL DAN LENGKAP harap dimaafkan. Sini bukan tempatnya untuk berbincang teori ilmu perubatan.

3.JALAN CERITA ASAL DIOLAH SEMULA agar sesuai untuk tatapan pembaca.


7 comments:

sinchan said...

mantap aah ko faizal..experience baik tu. aku tak penah lagi wat camtu..

Dr. Mohd Faizal B Nor Azmi said...

jom buat attachment! seronok!dapat belajar banyak. Umat islam perlu jadi yg terbaik. Pijak balik yahudi tu,Allah suka umat yang kuat berbanding umat yang lemah dengan azam tu kita perlu buat yang terbaik dalam apa jua position kita sekarang, Good luck Sin Chan

Dr. Mohd Faizal B Nor Azmi said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

wAa.. hebat la Dr Faizal ni. tak pernah jumpe orang sehebat Dr Faizal ni. Student lagi pun dah pandai buat macam2..

akmal said...

sonok gile sambot baby....

mas said...

seronok baca pengalaman doktor...teruskan usaha gigih anda demi menyelamatkan nyawa manusia

lavenderlover said...

im interested in this stories most as im also twin..
keep up ur good work as doc!
=)