Rigid Dengan Masa (2006)

Rigid dengan masa! Amaran: don’t try to read if u r not prepared mentally!

Hari ini kehausan menzahirkan diari hati pada tulisan hilang setelah habisnya peperiksaan yg cukup2 membuatkan diriku ini terasa abnormal berbanding manusia lain. Tak mampu aku gambarkan begitu byk ilmu yg perlu dijamah, dicerna, diserap, diasimilasi dan digunakan untuk kebaikan diriku pada masa depan. Hanya semangat yg ditonjolkan oleh teman2 di sini dan senior2 yg begitu kuat study mampu menahan diriku drpd menurut nafsu untuk masa setahun. Leganya……result tu tawakal aje, dh usaha.

Surah al ‘ashr ada termaktub tentang prinsip masa yg awal telah Alah s.w.t. tekankan sejak turunnya alquran bagi umat Muhammad.
  1. Demi masa……..
  2. Sesungguhnya manusia itu benar2 dalam kerugian
  3. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati dengan kesabaran.
Now I would like to share with all d readers how rigid I am with time, too rigid I think! Ini jadual tahun 2 aku!
Waktu hari kuliah (average) tp setiap hari aku buat jadual menikut kesesuaian masa

2300-2315 15m mandi(nak kurangkan masa mandi tetapi byk sgt aktiviti yg perlu dijalankan,huhuhu, keep it within myself!) 

2315-2345 30m makan dan solat isyak dan ibadah lain waktu ni(aku makan lama, sebab bertambah, well i need glucose for my brain!) 

2345-0045 1j study (jadual subject yg study mengikut jam x perlu dinyatakan di sini) 

0045-0145 1j study
0145-0245 1j study
0245-0345 1j study
0345-0445 1j study
0445-0545 1j study 

0545-0600 15m bersiap untuk ke kuliah! (Jaga imej, tu ambil masa 15 minit tuh) 

0600-0700 1j study ngan kawan arab kalau dr lambat sampai (setiap hari menunggu pakcik bawab yg pegang kunci bukak pintu kuliah, kena berdiri dekat pintu pulak tu, kalau x nanti ade budak pompuan arab yg very annoying stick kat pintu tuh so bila pintu bukak aje die serbu masuk, ambil tempat aku, lepas tu dia susun segala buku, lab coat dia atas kerusi penuh 1 bench untuk kawan2 dia!sedangkan kawan2 dia sume datang lambat so biar kosong sampai dr sampai baru kawan dia datang, org lain x dpt duduk,geramnnya! So aku dtg awal setiap hari , melekat kat pintu tu subuh2 buta sampai pintu dibuka, serbu masuk dan aku cop 2 benches pertama depan pentas untuk kawan-kawan arab aku aje(mereka dtg awal), arif ngan wafi x berminat position tuh, tanya mereka sendiri laaa. Aku tinggalkan tempat untuk budak perempuan tp kat belah kanan sekali, aku ambil central position, bench kedua, bench pertama sempit! Tu la perangai aku nk duduk depan, kalau aku terlambat budak arab copkan, tp hampir sepanjang tahun aku duduk depan, senang nk paham, senang nk tanya waktu profesor mengajar, senang ditanya,senang nk ingat benda yg ditanya dan senang nk kejar profesor kalau dia dh habis mengajar!)>> brutal giler mengejar ilmu, terikut budak arab,hahaha, xpe,ilmu, bukan benda lain! Boleh aje nk datang pukul 7, rumah dekat aje, tp aku nk duduk depan! 

0700-0800 1j selalunya waktu ni dipenuhkan oleh dr rashid bahgat, dr mo’tasim atau dr akif yg sanggup memberi kuliah secara percuma (awal gila! Fajar belum menyinsing lagi waktu musim sejuk! Mesti best giler tidur waktu ni,tarik gebar, fuh, tp kene berkorban, i want the best!) 

0800-1100 3j waktu rasmi kuliah ( asyik kene attacked aje dgn dr, sapa suruh duduk depan! Xpe aku terus ingat sampai bila2 maklumat yg diattacked tu) 

1100-1300 2j waktu lab pertama(selalu habis awal, so aku sambung study di muzium anatomy, library atau masjid)

1300-1400 1j solat zuhur slalunya waktu macam ni disertakan doa dan study selepasnya, ahaks! 

1400-1405 5m beli snack ( perut waktu ni dh nyanyi karaoke!) 

1405-1600 1j55m lab kedua atau psychology yg cukup me’psycho diriku ini( x paham sgt, completely arabic!) 

1600-1620 20 jalan balik rumah( naik bas sangkut traffic jam nanti hampir 1 jam!)

1620-1720 1j waktu aku p pasar, solat asar dan dan masak (kalau bukan hari giliran memasak, aku siapkan nota) 

1720-1820 1j study
1820-1830 5m solat maghrib 

1830-2300 4j30m tidur amat sesuai waktu ni( badan letih, ditambah pula jalan depan rumah aku bising waktu ni, so drpd study dalam keadaan tension baik aku tidur)tp selalunya terlajak sampai 5 atau 6 jam, dan aku bangun dalam keadaan tertekan dan mulalah study giler2 untuk hari berikutnya, ahaks, jam loceng gergasi aku dan alarm handcell aku selalunya x mampu membuat aku terjaga tapi mampu membuat kawan2 aku sebelah bilik yg terjaga, sory beb, nk buat cammana, x terjaga! 

analysis waktu harian kuliah
tidur 4jam30min
study(bersendiri dan kuliah) 17 jam
aktiviti selain study setiap hari 2jam30min
YG tercatat di atas adalah kisah benar berdasarkan average peruntukan waktu dalam buku nota aku yg sudah diamalkan sejak sek menengah, namun aku kadang2 x mampu menahan diri drpd main internet, main piano, tgk tv, dan berborak dgn kawan2, Cuma aku pastikan waktu yg dilalaikan itu di “qada”

UNTUK WAKTU CUTI HUJUNG MINGGU DAN STUDY LEAVE, aku x mampu nyatakan di sini atas beberapa sebab, cukuplah sekadar mengetahui aku x buat benda lain dh selain study dan perkara2 wajib. Budak rumah aku lagi rajin! Aku lalai aje, tertengok diorang study, insaf 5 minit 30 saat sebelum mula study balik,ahaks!

Manfaat jadual sebegini, hidup sentiasa dalam keadaan menuntut ilmu, didoakan oleh tumbuhan, haiwan, malaikat, dan segala makhluk tuhan di sekeliling kita. Sekiranya aku pergi waktu study sekelumit penyesalan pun x timbul. Besides aku x menyesal dgn result aku. 

Disadvantage waktu sebegini, aku x dapat nk buat benda lain yg lagha2 tuh! So bila cuti jangan suruh aku baca buku sepanjang masa, mustahil, tp radio 3 subang mak aku tu berbunyi jugak! Takpun radio antik nenek aku kalau aku kat kg, siap caklempong lagi! SO far, im proud with my achievements so far, but need to work harder next time, ramai lagi yg perlu dicontohi dan disaingi. 

Yg baik ambil pengajaran yg x baik jadikan sempadan, semoga kita lebih baik setiap hari kerana allah suka umat islam yg kuat berbanding yg lemah. Kuatkan ilmu, so u wont be deceived by others. Jazakallahu khairan



**********PERINGATAN SEPANJANG MASA KETIKA MEMBACA BLOG INI*************

1.Semua nama karakter yang dinyatakan BUKAN NAMA SEBENAR. Saya tidak menggunakan nama sebenar untuk mana-mana karakter dalam blog ini. Sekiranya berasa tidak selesa dengan sebarang karakter atau kebetulan sama nama atau saya cuai menukar nama karakter, sila maklumkan kepada saya.

2.Sebarang prosedur perubatan atau investigations yang TIDAK DINYATAKAN SECARA DETAIL DAN LENGKAP harap dimaafkan. Sini bukan tempatnya untuk berbincang teori ilmu perubatan.

3.JALAN CERITA ASAL DIOLAH SEMULA agar sesuai untuk tatapan pembaca.



Comments

awesome!!17hours,just study?wow,hope can be as hardworking and punctual as you,dr faizal!btw,keep it up..!(^_^)
Anonymous said…
hehe...radio antik nenek awk tu siap caklempong ae...heheh...kelakar la...

:)

p/s: sori saya anonymous jerk ae...sbb pasword gmail saya x leh nk retrived...dah boleh retrieved t saya komen as myself...:)
alyaaliyana said…
salam....tmpang brtanya... sy ni student 2nd yr medic...mmm...mcam mn ya nk mantain x ngantuk ms study tu...kalu bley sy x prefer mnum kopi, nescafe etc.... tp kalu x mnum tu ngantuk...camna ye?? hrap dpat kngsi.. =)
ngantuk tdo ajer, 6 -7 jam tdo is enough, never extend

no specific tips

maximize waktu jaga, dah ngantuk tdo
Anonymous said…
salam.. bru jumpa nieh blog.. apa yg boleh dikatakan... dasyat! rigid giler time management.. tetibe nak semangat plak blaja walaupun bukan budak medic.. :)
Anonymous said…
salam.. bru jumpa nieh blog.. apa yg boleh dikatakan... dasyat! rigid giler time management.. tetibe nak semangat plak blaja walaupun bukan budak medic.. :)
Q said…
Assalamualaikum.. wahwah.. rigid.. bagusnya menjadi insan yang tahu priority. tidak untuk aku.. banyak komitmen lain yang tidak perlu dinyatakan.. hoho.. however, ur life, inspired me a lot.. ahaha! ok, next entry! (sgt free kerana berada dalam mode cuti..)

Popular posts from this blog

Study la wei!

Pesakit Mati !!

Sakaratul Maut (2011)