Pencuri!! (2008)

Pencuri!! 


Erghh! aku stress skit hari ni bila mengenangkan pasal pencuri ni. Pagi tadi pukul 10am aku ambil motor aku dari garaj, aku letak kat bawah apartment ni, senang sikit aku nak bertolak pergi kuliah pukul 11. 45am nanti.  

Aku kunci motor dengan mangga yang begitu besar, pastu aku tutup motor aku dengan pembalut motor, supaya motor aku tak menarik perhatian orang yang lalu lalang, takut kena curi. Apabila aku dah turun dah nak ambil motor, tinggal motor aje, pembalut dah hilang, mustahil kena tiup angin sebab pembalut tu berikat. Maka sudah tentu ada orang yang mencurinya. Aku tension betul, nasib baik dia tak curi motor aku sekali, selalunya motor aku tak berkunci, Cuma hari ni terbuka hati nak kunci. Aku sakit hati betul. Kat dunia ni tak boleh percaya sesiapa dan tak boleh terleka walau sekejap, nescaya ada pencuri yang mengganggu ketenteraman sama ada pencuri harta, pencuri maruah, pencuri kepercayaan dan yang seumpama dengannya

Sebelum raya aritu aku pergi kedai motor nak beli tiub tayar. Tempat simpanan barang aku tak dapat dikunci. Aku parking aje motor depan kedai tu. Tak sampai 5 minit bila aku nak letak tiub tayar dalam tempat tuh, pump kaki aku dah kena curi. Aku tak perasan langsung. Licik betul pencuri tuh! 

Minggu lepas aku pergi solat Zuhur kat masjid dekat kuliah, aku tanggalkan kasut dan letakkan bersama beg aku dekat muka pintu tempat wudhu tu. Aku ambil wudhu dekat tepi pintu tu. Tak sampai seminit aku toleh belakang tinggal beg aje, kasut aku dah hilang. Muka aku merah padam!Aku berlari ke luar masjid tak nampak pulak kasut aku dipegang atau dipakai orang! Kawan arab aku(Ahmed) sampai,aku suruh dia tunggu kat muka pintu tu tolong tengokkan orang yang lalu-lalang, habis satu masjid tu aku geledah, tikar2 sume aku terbalikkan, tak jumpa juga. Sakit hatinya. Kasut tu dah la baru beli, 400 pound, Reebok lak tuh. Aku memang angin betul waktu tuh, dah niat dalam hati kalau aku dapat pencuri tu aku bunuh, pecahkan tempurung kepala dia, sepak abdomen die sampai pecah nampak isi perut patahkan tulang belulang die guna fire extinguisher kat situ.
 
Dulu aku tak berani nak mengamuk kat org sampai macam tuh, tetapi setelah bergelumang dengan perubatan ni, aku tak peduli, apa nak jadi-jadilah! Akan kubunuh pencuri itu, kalau x bunuh sekarang dia curi kasut orang lain lak! Ahmed tolong tenangkan aku, tapi mata aku melilau lagi mencari pencuri durjana itu. Setelah nak dekat dua jam aku tak jumpa gak, baru aku putus asa. Ahmed belikan sandal kat luar university. Nasib baik ada Ahmed, kalau x aku balik kaki ayam dari university tuh. Tak boleh nak terlepa sikit, dalam sekelip mata harta ko kena curi. Hidup sini x boleh nak percaya orang langsung. Kat Malaysia pun sama sebenarnya. 
 
Orang yang mencuri ni kebanyakannya tak sekolah, tak didedahkan dengan ajaran agama. Untuk dapatkan apa yang dia nak, dia kena mencuri. Dekat area Sayeda Zeinab yang banyak orang miskin ni pencuri paling handal bukan lelaki dewasa, tetapi perempuan tua ngan budak2 kecil. Jangan salah sangka. Diorang ni memang tak sekolah. Dan kawasan yang paling banyak kecurian adalah dalam masjid(kasut) ngan luar masjid(penyeluk saku) 

Tapi bila fikirkan balik orang yang belajar agama pun lagi terer mencuri. Kawan aku kat smapkajang dulu, ada sekali tu aku kat umah dia, dengan bangganya dia cakap kat aku bahawa dia baru berjaya curi motor kapcai kat kedai tadi. Aku bengang!Aku sound balik. "Tak tefikir ke dalam kepala otak kau yang Allah bagi ni betapa susah dia kena kerja, kumpul duit nak beli motor, senang nak bawa isteri dan anak-anak p memana. Kumpul duit punya lama, meminjam ke, Kau senang-senang curi motor dia". Tak cukup dengan itu, aku sound lagi sampai aku keluar terus dari rumah dia, depan parent dia aku cakap aku tak nak berkawan dengan pencuri. Kawan aku xde yang jadi pencuri. Kalau dah pencuri tu, tu bukan kawan aku, Kau curi barang orang, lambat laun orang curi barang kau! 

Isk, geramnya sampai hari ni, aku dah tak jumpa dia sampai bila-bila dah, nampak muka ajer aku terus toleh tempat lain. Dekat smap kajang dulu, kecurian selipar hari2. Abang2 senior bila dah takde selipar, dengan tak bersalahnya menyarung selipar2 junior. Selipar pak guard yang lebih dikenali oleh pelajar dengan gelaran kamikup (cuba terbalikkan) pun dicuri oleh pelajar, mengamuk pak cik tu banyak kali.

Aku form 1 dulu siap beli mangga yang panjang, aku manggakan selipar jepun aku. Lepas isyak aku nampak senior sarung selipar aku. Tapi disebabkan bermangga, dia mengamuk, dibalingnya selipar aku dalam semak! Aku black list abg tuh. Apabila dia pergi perhimpunan, aku baling pulak kasut dia, of course bukan dalam semak la, dalam tong sampah! Waktu tu aku dah jadi pemimpin pelajar, mana kasut dan baju yang x dikemas sebelum perhimpunan memang menjadi kewajipan kitorang campak kat bawah(tong sampah). So kira tak bersalah la ni, Puas betul aku hari tu.
 
Aku ada adik angkat kat smap kajang dulu. Ramai la juga. Cuma yang seorang nih lain sikit. Bila dah pmr, dia fly. Kawan dia pecahkan locker dia, jumpa banyak barang hilang yang dicuri oleh adik angkat aku tuh. Handphone, cd player, kaset, mp3 dan macam2 lagi. Berita ni sampai ke pengetua, dan budak2 desak ambil tindakan disiplin. Hari dia dibuang sekolah tuh dia panggil nama aku depan cikgu Bakru dan Pengetua(waktu kebetulan aku ada urusan kat pejabat), namun aku tak mampu beri muka pada dia lagi. Hilang kepercayaan aku selama ini kat dia.

Itulah dunia. Aku sekarang ni sampai tahap tak boleh dah nak percaya sesiapa. Aku hanya percaya diri sendiri. 

Susah hidup macam ni, tapi bila percaya aje kene belot, makan hati, mati, baik tak percaya pada sesiapa.
Aku dulu bakai pencuci muka Neutrogena yang dermatologist approved tuh. Selepas 2 bulan lebih apasal lak banyak jerawat kat muka aku. Tak silap aku cleanser tu dah nak habis bulan lepas lagi. Apasal tak berkurang ni? Bila aku check, rupanya botol Neutrogena aku tuh dah ditambah air. Budak dorm aku guna, diorang tambah air, pakai tak bgtahu!Aku bengang sebab diorang mencuri pun betul gak, aku bengang sebab muka aku dah banyak jerawat pun betul gak. Itu yang aku mengamuk, satu dorm kena basuh malam tu. Itu namanya pencuri! Dan aku kena didik kawan2 aku supaya tak jadi pencuri! 

Pencuri harta ni ada di mana-mana ajer, baik dengan kita bukan main, bila nampak kelemahan kita terus dimulakan niatnya. Aku teringat kisah waktu kat kampung dulu. 

Ada kereta datang umah wan aku, lelaki dan perempuan, suami isteri kut fikirku. Mulut manis.
"Makcik nama hajjah halijah yer? Kami dari kedai perabot Singer. Nama makcik ada tertulis ni sebagai pemenang kami," sambil menunjukkan borang bercop. Wan aku tersenyum kegembiraan. Setelah naik atas rumah, Si wanita tu cakap kitorang menang tv besar 29 inci ni. Aku pula yang teriak! Kitorang memang nak beli tv besar pun nk pasang astro kat umah kg waktu tuh. Dia cakap kalau nak dapat tv ni kena pendahuluan rm400 , lepas tuh dia akan terus balik seremban ambil tv tu, dan hantar tv tu ke rumah. Kalau tak percaya boleh bawa aku sekali, nanti dia hantar balik. Arwah Atok aku yang dah uzur mengamuk. Atok aku tu pencen polis. So segala tipu muslihat ni dalam kocek dia. Dia halau si perempuan ngan lelaki tu keluar dari rumah. Wan aku bila dah sampai kat pagar, cakap baik-baik. Atok aku tu tak sihat, cepat marah-marah. Jangan ambil hati. Si perempuan tu kata kesiannya pakcik tu. Pastu bila wan aku toleh tempat lain, si perempuan ni toleh kat lelaki tu buat muka tak puas hati. Lepas tu diorang pun blah. Atok aku bgtau tu taktik penipu, jangan lekas percaya.


Keesokan harinya jiran aku mengadu dan buat report polis yang dia dah kena tipu ngan perempuan dan lelaki Singer celaka tuh. Bukan itu sahaja, barang2 kemas pun kena curi. Agaknya kena pukau kut. Nasib baik atok aku mengamuk halau diorang aritu. Kalau x, pisang berbuah dua kali lah jawabnya.
Itulah pencuri. Pencuri harta lebih spesifik. Dah dewasa tapi tak ambil tahu halal haram. Orang zaman sekarang ni dah sakit mental. Doing anything to get his will. Tu belum cerita pencuri kepercayaan, pencuri maruah atau pun pencuri spesies lain. Sampai kau tak boleh nak percaya orang di sekeliling kau langsung. 

Aritu aku terbaca kat akhbar, ada suami isteri ni gajikan cikgu tuition ajar matematik kat umah waktu dia keje. Lain pulak jadinya. Budak perempuan tu sekolah rendah. Cikgu tu ajar pasal seks pulak. Asal waktu tuition ajer, cikgu tu ngan budak sekolah rendah tu buat seks kat rumah itu. Habis dara diratah cikgu sial tu. Kalau aku ada waktu tu, aku tembak mati ajer cikgu tu!
Kisah kedua dalam akhbar tu pulak ada tunang ni. Ada sekali tu si lelaki ni pergi ke rumah perempuan tunang dia tu, jumpa adik perempuan tunang dia. Diajaknya jumpa akak kat office, akak nk belanja makan. Sampai tgh jalan, ntah mana dibawanya budak tu, diugut kalau bgtahu akak atau family, budak tu kena bunuh. Dirogolnya adik tunang dia tuh kat semak mana ntah. Bila sampai rumah, budak tu dengan teresak-esaknya maklumkan perkara ni kat parent dia. Si bapa dengan abang2 dia ambil parang, cangkul, pistol, sabit p cari lelaki jahanam itu. Dapat aje, dibelasahnya sampai koma budak lelaki itu. Brain hemorrhage, patah riuk tulang belakang. Kalau aku aku bunuh terus dengan keadaan yang menyeksakan. Tu dengan adik tunang dia tuh!ntah ngan tunang dia dah berapa kali buat seks mana kau tahu!

Mak aku kata dulu waktu mak aku duduk serumah ngan kawan-kawan dia, kawan2 dia selalu aje bawa boyfriend masuk bilik. Buat apa lagi? Pakai tudung lak tuh! 

sekali tu ayah dia datang, horn dari luar, selamba ajer dengan bercoli dan panties kluar ke beranda suruh ayah dia tunggu. Tak tau malu langsung.


Buat lelaki di luar sana,carilah isteri yang tahu ilmu agama dan masih dara.


Check dulu sebelum kahwin! suruh physician perempuan la yang check, jangan ko menggatal pulak!

Sebab ramai yang bg maruah kat lelaki bukan suami sekarang ni. Tu pun pencuri juga. Pencuri maruah! Kalau confirm dah tak ada dara tu tinggalkan ajer. Dia tak mampu nak jaga maruah sendiri inikan pula nak jaga maruah suami. Go to Hell! Kalau perempuan carilah yang lelaki yang beriman. Lelaki ni tak ada bukti teruna ke tidak, susah sikit bagi perempuan nak detect. Jangan mudah memberi cinta. Pencuri cinta ada di mana-mana…By the time u realize, it is too late, and u will regret the rest of our lives!


Waktu tahun satu dulu aku ada digicam. Waktu aku jalan2 katTahrir Square, tetiba ada motor ni lalu sebelah aku, pembonceng belakang terus ragut beg digicam aku tuh. 

Aku terkejut! Motor tu memecut . Puas nak terkeluar anak tekak aku menjerit pencuri. Motor tu dah x dpt dikejar dah. Waktu bulan 4 aritu sesapa yang duduk dekat2 sini mesti tahu pasal rumah aku yang dimasuki pencuri pukul 3 am melalui balcony. Dipendekkan cerita handphone yang dia capai berjaya aku ambil balik. Cuma bergelut dengan pencuri tu sampai masuk hospital. 2 operation lagi tuh. Kau jangan bagi muka kat pencuri. Kena pertahankan hak kau. Kalau aku tak melawan aritu, dah lama handphone aku kena curi ngan barang2 lain dalam umah tu. Kawan2 lain pula nyenyak tidur. Pencuri tu dah sampai muka pintu nak cabut lari baru diorang tunjuk muka. Moral Values: Don’t depend on others. Fight with ur own hand. 

Apa lagi erk? Mak aku describe aku sebagai seorang yang possessive. Jaga harta. Harta aku x boleh kacau. Bukan apa aku mengikat perut nak beli barang2 yang aku nak. Tetiba nak biarkan barang kesayang aku tuh kena curi, tak pun kena sepah kat orang. Itu bukan aku . Aku jaga barang2 aku. Sebab tu kalau kat rumah adik beradik aku ambil buku novel aku tanpa kebenaran pastu sepahkan bawah meja, atas lantai, kat dapur, kat tandas, memang kene combo dari aku. Aku puas la menyimpan duit beli novel2 tu. Diorang dah la kedekut tak nak kluar duit, guna novel aku tanpa kebenaran, pastu sepah2kan. Mana aku tak mengamuk. Balik cuti aritu aku jumpa novel aku kat UIA Gombak(bilik abg aku), kat bilik akak aku, bilik adik aku dan dekat kg aku. Aku kutip semuanya balik. Semua sekali, abg ke, akak ke, adik ke, sepupu ke kena laser ngan aku. Tak bercakap2 sampai dua hari. Padan muka korang. Sepupu aku lagi la. Ambil CD player aku bawa asrama, pastu hilang. Tu bukan kena maki ajer, u can expect what i did.

Maka pada siapa mampu aku percaya?Dulu ada kawan yang aku percaya kat smapk, dia belot kat aku. Aku tak maafkan dia sampai bila2. Kat Mesir ni pun aku jumpa orng macam tuh, lagi la, budak syariah, aku panggil dia Gollum, tak layak dipanggil Ustaz, kalau syaitan tu tak nampak, Gollum tu nampak, maka dengan rasminya kami semua yang membencinya panggil dia Gollum. Dah aku ajar seadanya. Cuma dia tu jenis x pernah mengaku kalah. Maka campakkan dia jauh2 dari hidup ni lebih baik. Aku ingin hidup bahagia. Back stabber ni hanya buang masa aku aje. 

Apabila difikirkan mungkin ada orang yang sakit hati ngan aku, memang ada pun, sebab tu Allah duga aku dengan pelbagai pencuri ni. Yang mampu aku lakukan hanya berwaspada. Kekesalan semata-mata tak memberi makna. 

Dalam Surah Maidah ayat 38 yang bermaksud" Dan orang lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri maka (hukumannya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang telah mereka usahakan, juga sebgai suatu hukuman pencegahan dari Allah dan ingatlah Allah MAha Berkuasa lagi Maha Bijaksana." 


Mungkin sebab tiada pelaksaan hukum2 Islam sebab itu kejadian mencuri ni berleluasa dan tiada hentinya. Aku teringat kata Ustaz Wan Akashah kat smapk dulu. BIarlah orang curi hak kita, jangan kita curi hak orang. Aku tak pernah curi hak orang, tapi aku tak akan biarkan orang curi hak aku. Aku susah nak percaya orang. Kini aku percaya hanya pada aspek2 tertentu aje, susah jugak kalau tak percaya orang langsung. Aspek-aspek tertentu ni aku akan pastikan kalau dia belot, tak memberi apa2 kesan pada aku, ataupun kalau dia belot, aku boleh memusnahkan dia! Takde la sampai membunuh, tapi dia akan menyesal seumur hidup! Wallahu alam-aku yang tgh stress... 

**********PERINGATAN SEPANJANG MASA KETIKA MEMBACA BLOG INI*************

1.Semua nama karakter yang dinyatakan BUKAN NAMA SEBENAR. Saya tidak menggunakan nama sebenar untuk mana-mana karakter dalam blog ini. Sekiranya berasa tidak selesa dengan sebarang karakter atau kebetulan sama nama atau saya cuai menukar nama karakter, sila maklumkan kepada saya.

2.Sebarang prosedur perubatan atau investigations yang TIDAK DINYATAKAN SECARA DETAIL DAN LENGKAP harap dimaafkan. Sini bukan tempatnya untuk berbincang teori ilmu perubatan.

3.JALAN CERITA ASAL DIOLAH SEMULA agar sesuai untuk tatapan pembaca.






Comments

Anonymous said…
ur the man.
Norhafizah Nordin said…
huhu.
ur impressive.
Unknown said…
byk kali sggh kan anda diduga dgn kisah2 pencurikan ini
Anonymous said…
panjang betul cerita awk...ermmm

kalau saya....kalau dah org curik barang saya...saya pon x boleh buat apa...terpaksa tenangkan diri....
Q said…
assalamualaikum! hoho.. bebelan yang membina.. teruskan.. saya mmg rajin membacanya.. =)utk anda yang menjaga diri, semoga Allah kurniakan wanita yang menepati spesifikasi anda.. =) kehilangan brg2 yg sgt berkesan adalah basikal bmx abg aku yg diturunkan pd aku.. satu2nya basikal itu dicuri jg walaupun berantai.. =( sedeh! apahal pun.. semoga kita semua berada dalam lindungan Allah s.w.t.. =) amin ya Allah..
Cik Premier said…
semoga terus tabah dan sabar~ untk mndpt yg luar biasa, enta jga adalh luar biasa! ;)

Popular posts from this blog

Study la wei!

Pesakit Mati !!

Sakaratul Maut (2011)