Bengang Waktu Operation (2005)

Arini aku diberi peluang bantu doctor buat major operation. Aku dah pakai operation suit, sekali glove pulak tak cukup. Doctor dah nak start dah. Aku dan member arab pergi minta kat nurse, nasib baik ada. Bila dah start operation, doctor suruh sorang berdiri sebelah dia tolong apa-apa. Aku yang eager nak tolong pun pergilah kat sebelah die.

Bila tengah operation aku macam tunggul dibuatnya. Dia suruh nurse pegang itu, kawan aku pegang ini, potong itu, potong ini, aku tak diminta pun buat apa-apa. aku cuba juga nk tolong apa-apa, lalu aku pegang one of the tool holding the flesh and the skin, sekali dia cakap, “don’t cross the border” . Aku pun tarik tangan aku balik sebab mungkin ganggu dia buat kerja. Tengok aje la mereka buat kerja.

Tangan ni dah dua kali sterile dia suruh. Tak berguna pun. Aku dah confirm I cannot do anything to help, aku pun letak tangan di sisi. Ada sorang nurse datang hulur barang untuk doctor, aku yang terdekat capai la. Sekali die kata tgn yg aku pegang tadi kene tukar glove. Aku pun tukar la walaupun aku tahu tiada guna aku tukar, bukan die suruh pegang apa=apa pun. Tengok lagi mereka buat kerja. Aku dah bosan, letak pula tangan kat belakang, tiba2 nurse yg tolong doctor marah. Die cakap apa2 ntah aku tak paham(bahasa arab).



Doctor pun marah, aku cakap la, ana mosh fahem. “Don’t put your hand at your back” kata doctor. Aku pun tarik tangan ke depan walaupun aku tahu langsung x guna. Tak dapat tolong apa-apa pun. Nama aje sterile, pakai suit lengkap, macam org bangang aje die buat aku kat situ. Aku cuba tanya pasal apa yg dia buat, doctor x jawab apa-apa pun. Aku fed up, I went out. 


Operation theatre lain, skali aku tengok kawan arab aku lain siap buat jahitan for the surgery. AKU MELETUP! Inilah nasib org macam aku kat dunia arab ni! Dia anggap orang melayu ni bodoh sangat! Memang ada yg bodoh, tapi aku rasa jpa tak hantar budak bodoh dari Malaysia buat medic kat luar Negara, habiskan duit rakyat. Apa nak buat, aku ni bukan apa,ada serba sedikit perasaan x boleh tengok org lebih, mesti nak lawan. Tapi aku lawan cara membina. Aku tak boikot orang.



Kawan arab aku dah boleh buat post mortem for surgery. Aku? Tak diberi peluang langsung nak BANTU major operation, tu Bantu, belum buat lagi! Bengangnya aku dengan org mesir nih! Petang ni aku tak dapat focus nak baca buku, aku rasa nk pelempang aje sume yg ade kat hospital tadi.


Kawan arab aku pun pentingkan diri sendiri – ni yang buat aku sakit hati. Apa-apa pun lepas nih, aku tekad aku akan usaha untuk majukan diri 
independently. Aku dah betul-betul sakit hati nih. Lantakla apa nk jadi, aku akan bersendiri lagi, hanya itu yg buat aku bahagia, tak adala sakit hati hari-hari! AKU NAK BALIK
MALAYSIA
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

**********PERINGATAN SEPANJANG MASA KETIKA MEMBACA BLOG INI*************

1.Semua nama karakter yang dinyatakan BUKAN NAMA SEBENAR. Saya tidak menggunakan nama sebenar untuk mana-mana karakter dalam blog ini. Sekiranya berasa tidak selesa dengan sebarang karakter atau kebetulan sama nama atau saya cuai menukar nama karakter, sila maklumkan kepada saya.

2.Sebarang prosedur perubatan atau investigations yang TIDAK DINYATAKAN SECARA DETAIL DAN LENGKAP harap dimaafkan. Sini bukan tempatnya untuk berbincang teori ilmu perubatan.

3.JALAN CERITA ASAL DIOLAH SEMULA agar sesuai untuk tatapan pembaca.

Comments

Unknown said…
Faizal, Kak Niah sangat amazed with your self-discipline. Insyallah some day u akan diberi peluang utk scrub in with the major surgeries.

Regarding ur sense of competitiveness, I just finished reading this book called The Science of Getting Rich by Wallace Wattles, he said, we shouldn't compete. If u have sense of competition, your colleagues will receive the aura, and it will create a negative aura. So, I guess, it's better to remain calm because nowadays, people focus on synergism rather than competition!

Anyway, keep up the good work.. will be waiting for more inspiring entries!
salam, entry yang faizal tulis ni dah lama, ni waktu faizal tahun satu, waktu tu memang semangat competitive sangat tinggi..huhuhu

I'm so grateful u mention the name of this book. I'm looking forward to read from this book. Time kasih banyak!!!!!

maybe after reading this book i will understand what did you mean by "synergism rather than competition"
Nisa said…
tahun satu dah boleh masuk operation theatre..
wa..bestnya..
ku rasa kecewa jugak sebab jadi ahli rombongan Malaysia ni.

Dah la tak bercampur dengan arab, nak masuk Operation theatre..
janagn haraplah
keluarlah dari kepompong keMelayuan tersebut dan bertindak sebagai pelajar international yang mix dengan semua bangsa dan negara. Anda akan dapati peluang belajar di Mesir ssangat besar dan grab this chance!

Popular posts from this blog

Study la wei!

Pesakit Mati !!

Sakaratul Maut (2011)