Bayi Tanpa Otak


Bayi tanpa Otak
Kisah benar yang kualami hari ni membuktikan kekuasaan Allah Subhanallahu Wataala.

Seperti malam-malam yang lain, aku akan "menempel" di bilik bersalin Hospital University Kaherah, Mesir. Ketidakcukupan doctor dan keletihan doctor-doktor yang bekerja lebih 24 jam untuk setiap sesi memaksa aku untuk menyambut normal labor atau membantu Medical Officer menyambut abnormal labor atau labor berisiko tinggi.
Malam itu dalam tapak tangan ini sendiri yang bersarung tangan, kuterima seorang bayi kurniaan Allah kepada sepasang suami Isteri penduduk Mesir, yang tak pernah kuketemu sebelum ini.

Bayi perempuan ini dilahirkan tanpa otak. Benar kataku. Tanpa otak atau dalam bahasa perubatan "Anencephaly newborn". Gambarnya ada kusisip di bawah:
Jika dilihat dari mukanya, ada congenital anomaly (neural tube anomaly) di bahagian mukanya dan sekiranya diraba (palpate) kepalanya, kepala bayi ini tidak bertengkorak. Hanya ada kulit lembik berambut yang mendap ke dalam. Bayi ini dilahirkan tanpa otak.

Aku terfikir jauh mengenangkan mengapa Allah jadikan bayi itu sedemikian rupa. Bayi itu bernafas namun kancing gigi (convulsion). Aku dapatkan doctor paediatric (katakan doctor x) yang bertugas pada malam itu. Beliau datang ke radiator dan memeriksa bayi tersebut.

"She is anencephaly. She will not survive. I will tell the mother and father. When they have seen the newborn put her here. She will die after a few moments," said doctor X.

Aku akur dengan kata-katanya. Namun aku curiga. Bukankah kejam sekiranya membiarkan bayi tersebut dengan radiator terpadam tanpa sebarang oral nutrients mahupun lampin atau baju seperti newborn lain, dan membiarkannya menanti saat diambil Allah? Aku terkedu waktu itu namun tidak berpeluang berfikir panjang kerana orang bersalin setiap minit dalam masa 24 jam.

Cukup masa..aku berlalu pulang.

3 hari kemudian, aku datang kembali ke Labor room setelah bercuti hujung minggu(bukan cuti sebenarnya, banyak kena study). Dengan Nama Allah yang Maha besar, aku kaget, mulutku kelu tidak terkata selama beberapa minit apabila melihat bayi tanpa otak itu masih berada di situ. Belum mati walaupun tidak dinyalakan radiator, tidak diberi air, tidak diberi antibiotic, tidak diberi oral nutrients!

Tuhan sahaja yang tahu perasaan aku pada waktu itu. Aku lantas naik tingkat 5 dengan menaiki tangga dan memanggil pakar paediatric yang bertugas. Doktor Y yang bertugas hari ni. Beliau mengikutiku terus ketemu bayi tersebut. "We must not let her like this" katanya. Disuruhnya nurse mengambil oral tube dan nutrient yang diperlukan dan dengan bantuanku, disalurkan makanan ke mulut bayi tersebut. Parentral Vitamin K diberikan dan pemeriksaan menyeluruh dijalankan.

Saat itu, Dr X tiba dan memberi salam pada doctor Y tadi. Beliau terkejut dengan bayi tanpa otak yang masih hidup itu. Beliau diam membisu tidak berkata apa-apa memerhatikan Doktor Y membuat kerjanya. Setelah 4 hari bayi tersebut dijaga dengan penuh kasih saying olehku dan nurse-nurse yang bertugas, bayi perempuan itu melepaskan nafas yang terakhir di atas radiator Bilik Bersalin itu. Aku sedih namun tak mampu berbuat apa-apa memandangkan terlalu sibuk menyambut bayi-bayi yang baru lahir.

Selang beberapa hari kemudian, seorang lagi Bayi tanpa Otak lahir, namun kali ini disambut oleh doctor lain. Doktor X ada bertugas pada hari itu. "What should we do then?"ask me.

"We give her oral nutrient and you faizal please help me to manage this baby. We don’t know what will happen, it is Allah's job to give or to take lives. We do what we should do,"kata doctor X kepadaku. Hari ini baru aku dapat menjawab persoalan diriku tempoh hari mengenai mengapa bayi tanpa otak Allah lahirkan.

Bayi ini bayi istimewa, walaupun hanya 3 hari tempoh hayatnya, bayi ini dapat memecah keangkuhan doctor pakar Paediatric yang telah bertugas 30 tahun lamanya, mengubah persepsi beliau mengenai kehidupan dan mendidik doctor pakar ini menjalankan tanggungjawab penuh zuhud dan tanggungjawab.

Engkau terlalu istimewa sayangku..air mataku berlinang saat ini mengenangkanmu. Al-Fatehah

**********PERINGATAN SEPANJANG MASA KETIKA MEMBACA BLOG INI*************

1.Semua nama karakter yang dinyatakan BUKAN NAMA SEBENAR. Saya tidak menggunakan nama sebenar untuk mana-mana karakter dalam blog ini. Sekiranya berasa tidak selesa dengan sebarang karakter atau kebetulan sama nama atau saya cuai menukar nama karakter, sila maklumkan kepada saya.

2.Sebarang prosedur perubatan atau investigations yang TIDAK DINYATAKAN SECARA DETAIL DAN LENGKAP harap dimaafkan. Sini bukan tempatnya untuk berbincang teori ilmu perubatan.

3.JALAN CERITA ASAL DIOLAH SEMULA agar sesuai untuk tatapan pembaca.


Comments

Nisa said…
what a miracle kan..
baby yang tak mempunyai otak
boleh buat kita yang berotak ni, berfikir-terfikir
SUBHANALLAH
Cantik ciptaan ALLAH tu
syafiqa said…
faizal
saya med student gak,final yr mcm kamu..cuma saye kat malaysia dan kamu kat mesir

saya nak tanye, awk ambil gamba baby tuh dan publish kat blog, dah mintak permission parents die ke..

saye rase kurang ethical kalo ambil gambar baby tu dan letak kat blog tanpa permission parents die.wallahua'lam.
any abnormal finding recorded with hospital's camera facilities.... these record can be assessed by health workers there...physicians or nurses....tak tahu la exact regulation dia to be honest...tapi sume dr main ambil ajer..huhuh...wallahualam
Anonymous said…
salam. i saw one at the mosque too. the baby was left there. may Allah be with him/her.
Unknown said…
penah keje yg kne deal dgn doc..konklusi: most of docs besar kepala esp those -ist...

p/s: andajgn jdk mcm mereka2 ya
Pemilik Cinta said…
Allah maha besar.. sayunya bc post ni.. wlupun post da lm tp sy br bc.. byk msg dlm blog ni.. br hr ni jmp blog istimewa mcm ni.. smoga kamu mjdi seorang doktor yg baik :)
nurredvelvet said…
ya,sayunye bce nih. tuhan jadikan sume tuh ade sbbnye kan. n kite yang normal nih ptt sgt2 bersyukur
MAK said…
saya juga pernah berhadapan dengan bayi yg dikatakan x berotak ni....ketika itu menemani anak saya joundis kat HSNZ,K.TRG
Tiap kli teringat keadaan bayi itu,terdetik dlm hati ,bagaimanalah nasib bayi itu sekarang,,,setelah 16 tahun berlalu....
rupa2nya hayat bayi sebegini cuma 3-4 hari sje menjengah dunia..patutlah nurse kat wad berbisik..kasihannya dahlah x dijengah ibubapa terbiar terkuak2 sendirian didinding terpencil..masyaallah
Apple said…
1st time dengar ada kes macam ni..selalu jumpa dalam labour room baby yang cacat angota..keajaiban betul. ALlah maha besar,.
menitik airmata baca cerita ni.. subhanallah..
audralailiey said…
Assalammualaikum ... Dr .

Saya rasa kebesaran Allah tu mmg sentiasa ada di depan mata kita setiap masa.... Namun kita sediri tidak myedari kebeasaran tersebut bukan... Dan Dr dpt melihat mala myentuhnya dgn bgtu dekat sekali Subhanallah... Rasa sedih sangat dgn memabca artikel yg bgtu menusuk hati saya heheh.... :) .. Teruskan perjuangan ...
Anonymous said…
Walau berpuluh kali saya ulang baca, mesti rasa nak menitik air mata.
Your junior in Egypt said…
salam doctor ,
nak tanya selalu ke terjadi anencephaly newborn ni ye ?
dave said…
this is horrible...

Popular posts from this blog

Study la wei!

Pesakit Mati !!

Sakaratul Maut (2011)